Beniti Cornelis

Geboren:1946 te Mechelen

Opleiding:Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Mechelen.
Technieken: Schilderen, acryl op linnen, zink, papier, uitgezaagd hout; grafiek

Op het eerste zicht worden we geconfronteerd met een achtergrond, opgebouwd uit bruine, gele en grijze tinten, die doet denken aan vruchtbare aarde. Uit deze imaginaire vruchtbare bodem wordt af en toe een veelheid van tekens, sporen en vlekken geoogst. Deze liggen er nogal chaotisch bij. De verf is in grote vlakken over het doek uitgesmeerd, waarnaast we een enorme veelheid van “drippings, dots en dashes” kunnen zien.
Na de eerste zintuiglijke confrontatie met de chaotische vormen en gekleurde velden wordt onze aandacht gevangen door de totaliteit en de complexiteit, waardoor we nieuwsgierig worden en op zoek gaan naar een dieperliggende coherentie. Beniti Cornelis zegt over zijn werk dat het eerder multifiguratief dan abstract is. We staan dan misschien ook voor figuratieve vormen die in de geest van de kunstenaar en uiteindelijk op het doek een transformatie ondergingen.

In ieder geval is het zo dat in de geest van de kunstenaar de omringende wereld wordt omgezet in één enkele picturale taal, de artistieke taal van Beniti Cornelis of beter: drippings, dots en dashes. Steeds zien we dezelfde iconografie waarin iedere kijker wel iets zal herkennen en waardoor iedere kijker wel iets zal voelen. De kunst van Beniti Cornelis, met zijn veelheid aan tekens, signalen en symbolen, wekt bij de kijker vele associaties op: van de meest banale, tot de meest complexe. Het vormt een verhaal met vele illusies.