Jan Mulder

Almelo, Nederland | 1955, woont nu in utrecht
Hogeschool vd Kunsten Utrecht, Nederland 84-’89

In New Yorkse galeries is het werk van de Utrechtse schilder Jan Mulder regelmatig te zien.
Enkele jaren werkte Jan Mulder aan een uitgebreide serie schilderijen en meerluiken met als thema ‘Am Rande der Nacht’, naar het gelijknamige gedicht van Rainer Maria Rilke. Mulder verbeeldt het verglijden van de tijd, ruimtelijkheid, de grens van donker en licht en de uitwisselbaarheid daarvan. Het thema kan worden opgevat als metafoor van verandering.Galerie Alafran presenteert vooral schilderijen uit zijn jongste serie met de titel ‘Nachtbaum’ en ‘Im Traum wird Geschlafen’, verwijzingen naar gedichten van Paul Celan.
Het werk van Jan Mulder heeft een krachtige signatuur. Hij giet verf uit over het doek en gebruikt brede kwaststreken en verfspatten als abstracte markeringen. Met deze ogenschijnlijk wilde schildersgebaren werkt hij naar uitgebalanceerde composities die veranderingen van ruimte en licht reflecteren en een verrassende poëtische kwaliteit bezitten. Het contrast tussen monochrome panelen en expressief geschilderde delen roept een visuele spanning op. Zijn schilderijen lijken het abstract expressionisme en color field painting samen te brengen, maar komen in feite voort uit observaties en het ondergaan van de natuur; de schilder geeft als het ware een beschrijving van het kijken in zijn doeken.

De werken van Jan Mulder passen in de traditie van het abstract expressionisme, een stroming in de beeldende kunst die in New York ontstond in de naoorlogse jaren in het midden van de vorige eeuw. O.a. Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark Rothko, Barnett Newman hebben deze stroming gestalte gegeven. Het concept van het abstract expressionisme blijft een bron van inspiratie voor nu levende kunstenaars zoals Mulder, hoezeer de tijd en context waarin hij werkt ook verschillen van de jaren van haar oorsprong.