Karin Bablok

Geboren in Donauworth. 1964

Karin Bablok volgde verschillende opleidingen, o.a. aan het Instituut voor Kunst-keramiek in Hohr-Grenzhausen. De aanmoedigingsprijs van de stad Offenburg werd gevolgd door diverse andere prijzen. Vorig jaar ontving zij de Auguste Papendieckprijs van de Sparkasse te Bremen.Telkens werd daarbij de relatie van haar eigentijdse werk met de traditionele vormen geroemd. Zij wordt gerekend tot de groep Duitse kunstenaars die in de tweede helft van de vorige eeuw porselein zijn gaan toepassen als autonome kunst. Sinds 1996 heeft Bablok haar eigen atelier in Bremen. Hier probeert zij optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van dit materiaal. De hardheid bij de scherpe randen, de transparantie van haar gedraaide objecten en de specifieke glans van het ongeglazuurde materiaal boeien en inspireren haar telkens weer.
Wanneer de gedraaide cilindervorm leerhard is, vervormt Bablok die al kloppend tot asymmetrische, hoekige en kubusachtige vormen. Opvallend is de eenvoudige variatie in vormen die architecturaal aandoen, in combinatie met de zwart-witte contrasten op de binnen- en buitenwanden. De hoge vaasvormen tonen haar kennis van techniek en materiaal. Bij de decoratie laat zij zich inspireren door de Amerikaanse schilder Franz Kline. Meestal lijkt de decoratie geen onderwerp te hebben. Zij tekent heel geconcentreerd zwarte lijnen en vlakken die wel wat op een etstekening lijken. Soms blijkt bij toeval achteraf dat diverse werkstukken in vormgeving goed bij elkaar passen, een “familie” vormen. Vaak past zij na zo’n ontdekking een gelijksoortige decoratie op meerdere werken toe. Dit laatste is ook het geval bij “Köln I en II”. Hier lopen de strakke hoekige zwarte lijnen van de binnenkant door op de buitenkant, waardoor een eenheid ontstaat tussen interieur en exterieur.