Margret Mijsbergh, 1960, De Zilk (Zuid-Holland) Vrije accademie Sassenheim Academie voor Beeldende Kunst, Haarlem Kon. Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag
Sfeer, beweging en verstilling zijn belangrijke waarden in mijn werk. Ik maak forse schilderijen met veel blauw, rood of geel. Primaire kleuren zijn altijd het uitgangspunt voor mijn werk. Ze worden gecombineerd met warme aardkleuren. Ik wil met de schilderijen sfeer oproepen en het moet mensen aanzetten tot eigen gedachten. Ze moeten hun eigen verhaal in het schilderij kunnen leggen. Ik werk steeds meer met abstracte thema’s. Omdat het verhaal daardoor sterker wordt. De kleurvlakken en lijnen zijn aanknopingspunten voor een eigen verhaal. Vooral diep blauw, warm rood en geel naast beige en bruintinten. Door grote kleurtegenstellingen ontstaat spanning in het werk. Tegelijkertijd zijn de schilderijen in balans, in evenwicht. Ik schilder heftige kleurvlakken met veel beweging tegen een serene achtergrond van zachte diffuse tinten. De aanleiding voor een schilderij of serie is vaak concreet. Een concert, mensen op straat en een landschap zijn verhaallijnen voor een compositie. Ondanks de abstractie is het werk toegankelijk en goed te begrijpen. Het abstracte werk is logisch voortgevloeid uit mijn manier van werken. Ik schilder vooral op mijn gevoel. Het doek waar ik mee bezig ben, levert het onderwerp voor het volgende nieuwe schilderij Het meest recente werk is verstild en meer contemplatief. Uitgangspunt voor alle schilderijen is opmerkelijk genoeg de achtergrond. Deze bepaalt sterk de sfeer van de schilderijen. Die is ook steeds belangrijker geworden. Dat moet helemaal goed zijn, anders kan ik niet verder. In zachte, verlopende kleuren wordt de achtergrond aangebracht. Hierop schilder ik met dikke, pasteuze verf mijn verhaal in acryl. De verf lig zo dik op de achtergrond dat door schaduwen subtiele diepte ontstaat. De verf slingert in smalle, tekenachtige slierten over het doek en zorgt voor krachtige, golvende bewegingen die uitnodigen tot mijmeren en opnieuw kijken. Je kunt zo steeds een ander verrassend detail en een nieuw verhaal in de schilderijen ontdekken.